Belangrijke keuken vragen

Je bent hier: Home » Keukens » Belangrijke keuken vragen

Wij beantwoorden uw keuken kopen vragen!

Staat uw vraag er niet bij? Mail gerust!

We zijn er om u te helpen. Bij u in huis, in de showroom én hier op internet. Op deze pagina behandelen we de belangrijkste en enkele veelgestelde vragen omtrent het kopen van een keuken. We hebben ze gerubriceerd in:

  • Vragen ter voorbereiding op uw bezoek aan onze keukenshowroom.
  • Diverse oriëntatievragen
  • Vragen in de keuken aankoopfase
  • Algemene keukenverbouwingsvragen
  • Vragen over de service van Schuit Totaal wonen

1. Vragen ter voorbereiding op uw bezoek aan onze keukenshowroom.

Wat moet ik meenemen bij een afspraak in de keukenshowroom?

Met een schets waarop de maatvoering van de keuken, wordt het voor ons makkelijker om een goed beeld van de badkamer te krijgen en de juiste maatvoering te hanteren. In veel gevallen komen we toch zelf ook nog even inmeten. Maar dan hebben we in ieder geval alvast een goed uitgangspunt. Voor een nog betere start zouden wij het prettig vinden als u een schets meeneemt met daarop de maatvoering van de keukenruimte (lxbxh). Denkt u hierbij ook aan de maatvoering en plaats van eventuele deuren, (borstwering van) ramen/dakkapellen, schuine plafonds, leidingkofen of andere bijzonderheden. Hebt u een moodboard, Pinterest afbeeldingen of plaatjes uit tijdschriften verzameld? Neemt u deze dan ook alvast mee. En tot slot, vergeet niet om onze keuken checklist alvast thuis te gebruiken en de vragen hierin te beantwoorden. Dit hoeft niet, maar geeft u verrassend veel gemak in het oriënteren.

Moet ik een afspraak maken voor een bezoek aan jullie/een showroom?

Ja, dit is wel aan te raden. Een keuken ontwerpen kan tijdrovend zijn. Wij geven u alle tijd om eerst te oriënteren zonder dat u direct een verkoper achter u aan krijgt. (Natuurlijk heten wij u even welkom in onze showroom, maar daarna laten wij u in alle rust rondkijken.) Wilt op een gegeven moment ook vragen stellen of zelfs een tekening uit laten werken op het moment dat u iets ziet dat u aanspreekt of er aan toe bent, dan is het fijn dat we tijd voor u gereserveerd hebben. In het ergste geval komt u naar onze showroom en verspeelt u een vrije middag doordat wij al teveel afspraken hebben staan om uw vragen te kunnen beantwoorden en dat zou zonde zijn. Ons advies: Komt u alleen om te oriënteren dan hoeft u geen afspraak te maken. Wilt u graag een keuken laten ontwerpen of daadwerkelijk materialen uitzoeken? Dan raden wij u aan om een afspraak te maken.

Welke vragen kan ik verwachten tijdens een gesprek?

Alle belangrijke vragen hebben wij verwerkt in de keukenchecklist. Vragen die u hierin kunt verwachten zijn; Gaat het om nieuwbouw of renovatie? Welke onderdelen ziet u graag terug in de keuken? Hebt u opbergruimte nodig d.m.v. bijvoorbeeld kasten? Welk inbouwapparaten wilt u graag gebruiken? Welke keukenstijl/sfeer spreekt u het meest aan? Dus nogmaals de tip: download de keukenchecklist op deze pagina.

2. Diverse oriëntatievragen

Hoe blijft mijn keuken binnen budget?

Een keuken die boven uw budget uitkomt, levert vaak een vervelend gevoel op? Die twijfel en extra moeilijke beslissing kunt u voorkomen. Het is van belang dat we eerlijk en open tegen elkaar kunnen zijn omdat de keuken een flinke investering in uw woning is. En als weten welk budget u voor een keuken heeft uitgetrokken dan kunnen we samen kijken of dit realistisch en haalbaar is. Ook kunnen we dan gericht kijken naar de indeling van de keuken en wat binnen uw budget passen. Dit scheelt u wellicht een teleurstelling achteraf. We hebben keukens in verschillende prijsklassen en bijstellen kan altijd nog. Mocht de eerste offerte iets te hoog uitvallen dan kunnen we in de volgende offerte uiteraard diverse alternatieven aanbieden om zo toch binnen uw budget te blijven.

Hoe weet ik dat ik de keuken koop die bij me past?

Om achteraf niet teleurgesteld te zijn over uw keuken, maken wij vooraf duidelijke afspraken met elkaar. Eerst gaan wij samen uw wensen en mogelijkheden op een rijtje krijgen. Daarna brengen wij de stijl van uw woning/inrichting en uw prioriteiten in kaart. Op basis hiervan kunnen wij u informeren over de mogelijkheden. Dus speciaal voor úw situatie en voor ú als gebruiker. Een keukenontwerp op maat is het gevolg. U krijgt dus geen standaard keuken maar een keuken die echt aansluit op uw specifieke wensen en stijl.

Kan ik mijn keuken eerst zien voordat ik hem koop?

Wij begrijpen dat de aankoop van een keuken een flinke investering is. U wilt akkoord gaan met een keukenontwerp en keukenofferte waar u 100% achter staat. Daarom bieden wij de mogelijkheid om een ontwerp op maat te maken. Dit doen wij met een zeer realistisch 3D ontwerpprogramma. Hiermee ziet u al hoe uw nieuwe keuken eruit komt te zien. In de toekomst kunt u uw keuken met 360/VR bril bekijken. Hiermee kunt u door middel van een speciale bril (nog voordat u de keuken heeft aangeschaft) alvast door uw nieuwe keuken ‘lopen’.

3. Vragen tijdens de aankoopfase

Wat kan er misgaan bij het leveren van een keuken?

Het liefst zouden we willen zeggen dat er niets misgaat bij het kopen van een keuken. Helaas is dat niet waar. Ook bij ons gaat er weleens iets mis, laten we dat voorop stellen. Maar dankzij onze alles-in-1-aanpak draait u nooit op voor de kosten. En met onze garanties geldt dat ook de eerste jaren van gebruik. De volgende dingen gaan wel eens mis vanuit een keukenspecialist:

Keukens worden met schade geleverd

Keukens worden niet op tijd geleverd

Keukens worden incompleet geleverd en geïnstalleerd

Er zijn voorbeelden dat een aanbetaling gedaan is, maar het bedrijf failliet gaat

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het kopen van een keuken?

U moet uw hoofd er goed bij houden. De verkoper ook overigens! Er kan bij het uitdenken en ontwerpen van de keuken al een heleboel mis gaan. Dit noemen we niet om u bang te maken, maar om u te helpen. Het komt voor dat de hele keuken slecht uitgedacht is. Kastjes zitten op een onhandige plek. De vaatwasser is onpraktisch gesitueerd. Maatvoeringen kloppen niet. Er is niet genoeg elektrische capaciteit vrijgemaakt in de meterkast, of er zijn niet genoeg stoppen aangebracht in de keuken elektrogroep zelf. Leidingen worden verkeerd aangelegd door de loodgieter. Er is geen overleg tussen de aannemer en stukadoor over de afwerkingen.

Hoe voorkom ik een keukenmiskoop?

Om teleurstellingen achteraf te voorkomen is het raadzaam om vooraf goed na te denken wat uw wensen zijn. Gaat u voor mooi of praktisch of een combinatie daarvan? Meten is weten en naast bepaalde voorschriften kunt u zelf vaak goed bepalen waar u waarde aan hecht bij uw aankoop. Gun uzelf een beetje bedenktijd, hierdoor kunt u de eigenschappen nog even rustig overwegen. Onze ervaren adviseurs kunnen u vervolgens behoeden voor een miskoop door u duidelijke vragen te stellen over uw verwachtingen van bepaalde artikelen en u te wijzen op de eventuele voor- en nadelen van dat artikel zodat u weloverwogen uw keuze kunt maken.

Keukenverkopers schijnen hele hoge kortingen te kunnen geven, hoe zit dit?

Waar u veel korting kunt krijgen, wordt aanvankelijk veel te veel gerekend. Wij kunnen hier heel duidelijk over zijn. Dit is meestal bij bedrijven waar met standaardkeukens gewerkt wordt en waar de eerste prijs aansluit bij het niveau van een uitgebreide keuken met goede projectbegeleiding. Ook gebeurt dit dus bij bedrijven waar geen of nauwelijks projectbegeleiding geleverd wordt. U moet zelf de aannemer, loodgieter, stukadoor, tegelspecialist of andere interieurbouwers aansturen. Zo kan het zijn dat u na flink onderhandelen 30% tot 40% korting krijgt. Houd uzelf niet voor de gek. Verkopers calculeren deze marge al in.

Hoe voorkom ik onverwachtse kosten?

Het laatste dat u wilt is een hoge rekening achteraf. Dit kunt u voorkomen door vooraf duidelijke afspraken te maken en deze ook op papier te zetten zodat u er later op terug kunt vallen. Als u met Schuit Totaal Wonen een offerte voor akkoord tekent dat komen we een bepaald bedrag overeen voor wat er in de offerte is beschreven. Door vooraf tot in detail te bespreken welke onderdelen en/of werkzaamheden in de offerte moeten worden opgenomen, bespaart u onnodige extra kosten achteraf. Wilt u achteraf nog een extra stopcontact of toch liever een duurdere doucheset dan geoffreerd, dan wordt er wel een meerprijs berekend.

Welke onderdelen moeten terugkomen in een keukenofferte?

Dit is een hele belangrijke vraag. Om twee redenen: veel keukenaanbieders houden de offerte zo algemeen mogelijk zodat u moeilijk kunt vergelijken en verschillende keukenaanbieders offreren alleen de keuken, en lijken daarmee voordeliger dan een specialist die ook het afbreken, afvoeren, en veel meer voorbereidingswerk op neemt in de offerte. Dus waar moet u op letten? Onderstaande moet u in ieder geval bevraagd of geoffreerd hebben:

Wie gaat er afbreken (indien nodig)

Wat zijn de stort/afvoerkosten?

Welke bouwkundige aanpassingen zijn er nodig? Wie doet dit, wat kost dit?

Welke aanpassingen in de elektra worden er gedaan, en wie betaald die?

Welk werk wordt er door de loodgieter gedaan?

Wat doet een stukadoor?

Wat kost de tegelzetter?

Bij overige interieur aanpassingen kunt u ook dit werk in de offerte op laten nemen, zoals het door stucen van wanden in de woonkamer. Of doorleggen van vloeren richting andere ruimtes.

4. Algemene keukenverbouwingsvragen

Hoelang duurt een keukenverbouwing of keukenrenovatie?

Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die moeten gebeuren. Bij een keukenverbouwing waar veel bouwkundige werkzaamheden nodig zijn, zal de verbouwing langer duren dan wanneer alles op de juiste plek zit. Gemiddeld houden wij 2 tot 3 weken aan voor een complete renovatie maar voor enkel het plaatsen van een keuken is gemiddeld 2 dagen nodig.

Hoeveel overlast kan ik verwachten?

Het verbouwen van een keuken brengt helaas wat noodzakelijke ‘rommel’ met zich mee. Schuit Totaal Wonen streeft er echter naar dit tot een minimum te beperken. Bouwafval wordt om die reden zo snel mogelijk afgevoerd en aan het einde van de dag. Vooral het afbreken brengt veel rommel met zich mee.  Na deze fase begint de opbouwfase alweer, hier ondervindt u nauwelijks overlast van. Als service bieden wij u ook aan dat de keuken gelijk na oplevering netjes wordt schoongemaakt door een professionele schoonmaker. Zo kunt u gelijk lekker aan het koken in uw nieuwe keuken.

Hoeveel overlast kan ik verwachten?

Het verbouwen van een keuken brengt helaas wat noodzakelijke ‘rommel’ met zich mee. Schuit Totaal Wonen streeft er echter naar dit tot een minimum te beperken. Bouwafval wordt om die reden zo snel mogelijk afgevoerd en aan het einde van de dag. Vooral het afbreken brengt veel rommel met zich mee.  Na deze fase begint de opbouwfase alweer, hier ondervindt u nauwelijks overlast van. Als service bieden wij u ook aan dat de keuken gelijk na oplevering netjes wordt schoongemaakt door een professionele schoonmaker. Zo kunt u gelijk lekker aan het koken in uw nieuwe keuken.

Wat als de planning van de keukenverbouwing uitloopt?

In de praktijk komt dit niet zo vaak voor zodra gekozen wordt voor onze alles-in-1-keuken aanpak. Maar er kunnen wat zaken tegen zitten. Denk hierbij aan een langere droogtijd van het stucwerk, ziekte van werknemers, meerwerk, etc. Vraag uw keukenspecialist dit altijd zo snel mogelijk te melden. Schuit Totaal Wonen probeert uiteraard zo snel mogelijk te schakelen zodat we de vertraging kunnen versnellen.

Klaar om een keuken te kopen op een leuke manier?

Start dan hier met onze alles-in-één-aanpak: een keuken kopen op een leuke manier.

5. Vragen over de dienstverlening van Schuit Totaal Wonen

Kunnen jullie ook een ontwerp voor onze keuken maken?

Het is vaak lastig om een voorstelling te maken hoe uw nieuwe keuken eruit komt te zien. Een eenvoudige plattegrond geeft u nauwelijks ruimtelijk inzicht en sfeer, vooral als u zelf weinig visualiserend vermogen heeft. U wilt graag de mogelijkheid om eerst uw nieuwe keuken te zien voordat u tot eventuele koop overgaat. Schuit Totaal Wonen beschikt over creatieve adviseurs die uw droomkeuken kunnen ontwerpen middels een zeer realistisch en gedetailleerd 3D ontwerpprogramma. Creatief, speels en out-of-the-box denken zijn hierbij trefwoorden die goed van toepassing zijn. Via een groot tv-scherm kunt u dan live meekijken en kunnen we ter plekke gelijk eventuele wijzigingen doorvoeren. Het ontwerpprogramma geeft een zeer realistische weergave van uw badkamer, waardoor u van te voren al goed kunt zien hoe uw droombadkamer eruit komt te zien.

Kan Schuit Totaal Wonen ook alleen materialen leveren?

Hebt u een installateur of zzp-er die de keuken kan plaatsen? Geen probleem! Ook voor de levering van alleen materialen bent u bij Schuit Totaal Wonen aan het juiste adres. Of het nu alleen om een inbouwapparatuur of een complete keuken gaat, wij helpen u graag de juiste keuze te maken.

Wie werkt er aan mijn keuken?

U wilt wellicht liever niet dat er vreemde mensen in uw woning werken. Met iedereen kennismaken vooraf gaat wat ver. Maar medewerkers die bijvoorbeeld niet in Nederlands communiceren of waarvan niet aangetoond is dat zij capabel zijn om de betreffende werkzaamheden te verrichten, die zetten wij niet in. Sterker nog. Wij hebben veel personeel in dienst, waarmee we vaak al het werk zelf kunnen doen. Dit zijn mensen waar wij als Schuit Totaal Wonen vierkant achter staan, die gespecialiseerd zijn in hun vakgebied en die duidelijk communiceren. Op die manier kunt u er zeker van zijn uw badkamer in de juiste handen is. Daarnaast hebben wij een aantal vaste ‘huis-leveranciers’ die we eventueel kunnen oproepen.

Betaal ik meer voor jullie project-begeleiding?

Zodra u gebruikt maakt van onze alles-in-1-aanpak waarbij Schuit Totaal Wonen de werkzaamheden voor de keuken verzorgt, maakt u automatisch gebruik van onze projectbegeleiding. Tijdens de bouw zullen wij er dan op toezien dat afspraken worden nageleefd en dat er netjes wordt gewerkt. Ook houden wij nauwlettend in de gaten dat alles conform afspraak wordt opgeleverd. U betaalt hier dus niet extra voor, dit is een service die wij u bieden zodra u Schuit Totaal Wonen de werkzaamheden laat uitvoeren.

Wat moet ik doen als iets verkeerd geleverd wordt?

Om snel te kunnen schakelen kunt u dit het beste gelijk bij ons melden. Op die manier kunnen wij de oorzaak wellicht nog achterhalen en kunnen we het gelijk bij de leverancier melden zodat de eventuele nieuwe bestelling van het juiste artikel ook geen onnodige vertraging oploopt.

Wat moet ik doen als iets verkeerd geleverd wordt?

Om snel te kunnen schakelen kunt u dit het beste gelijk bij ons melden. Op die manier kunnen wij de oorzaak wellicht nog achterhalen en kunnen we het gelijk bij de leverancier melden zodat de eventuele nieuwe bestelling van het juiste artikel ook geen onnodige vertraging oploopt.

Welke garanties kan ik krijgen op mijn keuken?

Om zorgeloos van uw nieuwe keuken te kunnen genieten geeft Schuit Totaal Wonen u 2 jaar garantie op de geleverde materialen en op de door Schuit Totaal Wonen verrichte installatiewerkzaamheden. Daar bovenop hebben de fabrikanten zelf ook nog hun eigen garantietermijn welke kan oplopen van 2 tot 5 jaar en bepaalde fabrikanten geven zelfs 10 tot 20 jaar garantie op bepaalde producten. Schuit Totaal Wonen tracht uiteraard ten allen tijde de besproken elementen conform afspraak na te komen en uit te voeren.

Kan ik vlakbij Schuit Totaal Wonen parkeren?

Om een optimale winkelbeleving te kunnen aanbieden zonder stress van het vinden van een parkeerplek beschikken wij pal voor de showroom over een privé parkeerplaats waar u uw auto gedurende uw showroombezoek gratis kunt parkeren.

Is er een lift aanwezig in de showroom?

Ons pand telt in totaal twee verdiepingen welke met een grote brede trap zijn verbonden. Er is helaas geen lift aanwezig in de showroom en begrijpen dat dit lastig kan zijn indien u slecht ter been bent of een kinderwagen mee moet nemen. Maar uiteraard zijn we zo behulpzaam om u de trap op te helpen indien gewenst.

Iets vragen of een afspraak maken?

Bel 0341 - 360060 of gebruik ons contactformulier om uw bezoekje aan te kondigen.